VSTOUPIT DO
DISKUSNÍHO FÓRA SAW:
témata bezpečnost a ochrana zdraví při práci a požární ochrana

Proč se registrovat do diskusního fóra SAW?
  • protože registrací získáte ještě dnes jedinečnou možnost:
    • položit odbornému publiku otázku;
    • k získání informací, 
    • k pomoci ostatním a 
    • k vyjádření vlastních názorů k problematice BOZP / PO;
  • protože registrace je zcela bezplatná.
line
 
Dřívější diskusní fórum. 
K 1. 3. 2016 bude postupně ukončeno.

Diskusní téma: Ptejte se!

Datum: 23.11.2016

Vložil: Jakub Hlaváč

Titulek: přidaný pás na ještěrce

Dobrý den, v práci jezdím s ještěrkou a přidělali mi tam další pás oranžové barvy který je napojen na stávající pás a přední sloupek. Tak jsem se chtěl zeptat jestli to tam muže být. Mám to nafocené a fotky když tak pošlu. Předem děkuji

Datum: 15.02.2016

Vložil: Roman

Titulek: neuznaná rizika a příplatky za ně

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, pracuji v jedné strojírenské firmě ve ZL kraji jako palič (řezač kovů plamenem). Zaměstnavatel nám nevyplácí žádné příplatky, ikdyž vedlejší středisko, které není ani odděleno zdí příplatky za prostředí dostává a to nejsou zdrojem škodlivin jako u mého stroje.
Vím, že je na to nějaký zákon od roku 2007/8 a za každé riziko na pracovišti by zaměstnavatel měl hradit zaměstnanci asi 10% za 1 riziko. Při mé práci je to dle mého názoru nadměrný hluk, prach(nebo spaliny-dým z řezu), zátěž očí (jasné světlo od hořáků), v létě nadměrné teplo (sálavé teplo). Vzhledem k tomu, že u tohoto zaměstnavatele hodlám v brzké době skončit, nerad bych jim nechal něco na co jsem měl asi nárok.
Děkuji za odpověď

Datum: 15.01.2016

Vložil: František

Titulek: dotaz

Dobrý den.
Pracuji pro malý soukromý pivovar,v pracovní smlouvě nemám uvedeno pozice řidič,přesto jezdím (cca 2 dny v týdnu) služebním autem.Musím mít nějaké školení řidičů??
děkuji

Datum: 16.01.2016

Vložil: Ing. Martin Sedláček | SAW

Titulek: Re: dotaz

Žádné speciální školení řidičů nepotřebujete.
Zvláštní školení se provádí pouze pro tzv. řidiče profesionály, tj. ty řidiče, kteří řídí vozidlo k jehož řízení opravňuje řidičské oprávněné např. skupiny C (nákladní vozidlo nad 3,5t).

Ve vašem případě je důležité, aby vám zaměstnavatel zajistil školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, dle Zákoníku práce, § 103, odst. (2).
V rámci tohoto školení musí být každý zaměstnanec seznámen s předpisy, které se vztahují k jím vykonávané práci. Pokud tedy řídíte firemní vozidlo, byť občasně, měly by být obsahem školení i předpisy dopravní.
Stanovení obsahu tohoto školení je však plně v kompetenci zaměstnavatele a není žádným právním předpisem pevně stanoveno.

Rovněž podotýkám, že zaměstnavatel, který provozuje firemní vozidla, musí mít dle nařízení vlády č. 168/2002 Sb., vypracován tzv. místní provozní bezpečnostní předpis, kterým upraví zásady bezpečného provozu vozidel. Tento předpis by rovněž měl být obsahem výše uvedeného školení.

V neposlední řadě by do obsahu školení měl být určitě zahrnut i návod k obsluze a údržbě firemního vozidla.

Snad vám odpověď pomohla, v případě dalších dotazů nás neváhejte kontaktovat.

Datum: 12.01.2016

Vložil: Petr

Titulek: Řidiči referenti

Zdravím,
řídím coby řidič referent Ford Tranzit, vozím náklad (výrobní prostředky) a kolegy. Jedu např. 2,5h pak jdu vykonávat pro zaměsnavatele jinou práci třeba na 2h potom zase popojedem třeba jen 10min nebo i 2h (je to každý den jiné) na konci směny odřídím 2,5h zpět. Vejdeme se do 12h pracovní směny. Jsem zaměstnanec s nepravidelnou pracovní dobou takže mohu dle zaměstnavatele mít takových směn 6 za sebou.
Mám dotaz jak je to s pracovními pauzami? Mám jen obědovou po 6h.Nevztahují se na mne i ty pauzy po 4,5h jak uvádíte výše?
Děkuji mnohokrát za odpověď
Petr

Datum: 16.01.2016

Vložil: Ing. Martin Sedláček | SAW

Titulek: Re: Řidiči referenti

Dobrý den pane Petr.
Samozřejmě že se na vás bezpečnostní přestávky po 4,5 hodinách vztahují. Tyto přestávky blíže upravuje nařízení vlády č. 168/2002 Sb. Konkrétně ve své příloze v bodě 3, písmenu a).
Zde je uvedeno následující:
"zaměstnavatel povinen zajistit, aby zaměstnanec nepřekročil maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny; z a dobu řízení se považuje i
přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut. Nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení."

Tedy ona výše uvedená přestávka se vztahuje pouze na dobu řízení, nikoli obecně na pracovní dobu. Ve vašem případě je doba řízení přerušena jinou pracovní činností.

Snad vám odpověď pomohla. V případě dalších dotazů, nás neváhejte kontaktovat.

Datum: 03.02.2016

Vložil: Tomáš H

Titulek: Re: Re: Řidiči referenti

Dobrý den,

máme ve firmě cca 200 služebních vozů, většinou se jedná o manažery, auta slouží převážně pro "soukromé" cesty (plně hrazené zaměstnancem, z práce domů a z domova do práce, cca 70%) nebo "služební" (hrazené firmou, z jedné kanceláře do druhé, popř. k zákazníkovi, cca 30%).
Jestli se na jednání dostaví služebním autem nebo třeba MHD je na pracovníkovi a na jeho rozhodnutí - téměř žádná cesta tedy není na pokyn zaměstnavatele.

Z hlediska bezpečnosti práce se musí evidovat čas začátku, konce cesty a bezp. přestávky u každé jízdy, tedy i u "soukromých" cest?
Co je vlastně z hlediska bezpečnosti práce cesta, na kterou se vztahují tato pravidla.
Mě jde hlavně o to, aby pracovníci nemuseli zbytečně vyplňovat na papír časy pro jízdy, které to nevyžadují.

Děkuji
Tomáš

Datum: 01.10.2015

Vložil: PEPA NOVÁK

Titulek: PRACOVNÍ ZÁTĚŽ

ZDRAVÍM,ZAMĚSTNAVATEL PO NÁS POŽADUJE,ABYCHOM VE 2 LIDECH SKLÁDALY 22TUNOVÝ KONTAJNER ZBOŽÍ ZA 8 HODIN PRAC.SMĚNY,TO ZNAMENÁ ŽE JEDEN ČLOVĚK ZA 8HOD RUKAMA PŘEHÁZÍ 11 TUN MATERIÁLU V PODOBĚ 8-10KG KARTONŮ, DOTAZ: MÁ NA TO PRÁVO TO PONÁS CHTÍT A KOLIK TEDY KG MŮŽE ZA SMĚNU RUČNĚ UNÉST ZAMĚSTNANEC? DÍKY.

Datum: 09.10.2015

Vložil: Ing. Vít Hofman | SAW

Titulek: Re: PRACOVNÍ ZÁTĚŽ

Dobrý den,
průměrný hygienický limit pro celosměnovou kumulativní hmotnost ručně manipulovaných břemen v průměrné osmihodinové směně mužem je 10 000 kg. Vše je stanoveno odst. (3), § 29, nařízení vlády č. 361/2007 Sb., v účinném znění.

Předpokladem je, že se jedná o zdravého dospělého muže. V případě osob se zdravotními obtížemi, může z lékařského posudku vyplynout jisté omezení tohoto limitu. Limit se rovněž nevztahuje na mladistvé zaměstnance do 18 let.

Kromě samotného maximálního hmotnostního limitu, tedy 10 t, je nutno i posoudit způsob manipulace a pracovní polohu zaměstnanců při manipulaci. Z tohoto mohou vzniknout i další omezení, popř. např. požadavek na poskytování bezpečnostních přestávek.
To už je ale na podrobnější posouzení místních podmínek.

Pokud Vás zaměstnavatel nutí zvedat 11 t, je to tedy v rozporu s právními předpisy. Doporučuji ho tedy na toto upozornit, s odkazem na výše uvedené právní ustanovení. Pokud to nepomůže, kontaktujte místně příslušní oblastní inspektorát práce, který Vám jistě ochotně pomůže.

S pozdravem, Ing. Vít Hofman.

Datum: 04.08.2015

Vložil: Ing.Stanislav Čech

Titulek: K opakovanému školení strojníků

Lhůty pro opakované školení strojníků (obsluh pracovních strojů) nejsou dnes žádným předpisem stanoveny, lhůtu si určuje zaměstnavatel. Ve lhůtníku uvádíte periodu 1 x za 2 roky. Jinak za vypracování lhůtníku určitě zasloužíte pochvalu.

1 | 2 >>

Přidat nový příspěvek